Många av oss sitter stilla framför datorer stora delar av dagarna, och kanske till och med när vi kommer hem.
Här kommer tips på små övningar som du kan göra även när du sitter stilla på jobbet. Upprepa gärna några gånger om dagen.

  • Lyft på axlarna – Sitt avslappnad med rak rygg. Dra upp båda axlarna mot öronen och släpp sedan ner dem igen och slappna av. Upprepa ett par gånger – så får du igång blodcirkulationen i axlarna.
  • Stretcha nacken – Sitt på stolen och placera ena handen under rumpan medan du lutar huvudet åt motsatt sida i ca 1 minut. Pressa inte utan låt tyngdkraften jobba. Upprepa på andra sidan.
  • Vrid på huvudet – Sitt med rak rygg och räta upp nacken. Vrid sedan huvudet långsamt så långt du kan åt höger och sedan mot vänster.
  • Korrigera din hållning – Övning som motverkan den klassiska “gamnacken” som man lätt får när man arbetar framför dator. Dra in hakan och för tillbaka huvudet (så det känns som om någon drar dig uppåt i håret).
  • Stretcha rumpan – Sitt med fötterna ihop och med rak rygg. Lägg upp det högra benet över det vänstra så att yttre fotknölen ligger mot det andra benets lår strax ovanför knät. Spänn magmuskulaturen och svanka så mycket du kan. Luta överkroppen framåt till det sträcker i muskeln, håll några sekunder. Upprepa 2-3 gånger på varje sida.

Glöm inte att resa på dig ett par gånger under dagen. Små, korta pauser är det bästa.